Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Procedura dyplomowania

Dotycząca uzyskiwania dyplomów ukończenia podyplomowych studiów „Specjalista ds. dostępności” realizowanych w ramach projektu pn. „Uniwersyteckie Centrum Wiedzy o Dostępności w Szczecinie”, obowiązująca na Wydziale Architektury ZUT Szczecin w roku akademickim 2022/2023.

I. Tryb formułowania, przydzielania i zatwierdzania tematów oraz formy pracy dyplomowej na kierunku Specjalista ds. dostępności.


1. Praca dyplomowa na studiach podyplomowych Specjalista ds. dostępności ma charakter kompleksowego audytu dostępności podmiotu publicznego.

2. Student zobowiązany jest złożyć pracę dyplomową w formie pisemnej oraz w formie elektronicznej.

3. Pracę dyplomową na studiach podyplomowych student wykonuje pod opieką nauczyciela akademickiego, co najmniej ze stopniem naukowym doktora (z wyłączeniem wypadków określonych w Regulaminie studiów).

4. W wypadku udokumentowanych zdarzeń losowych lub innych szczególnych okoliczności student lub opiekun pracy dyplomowej mogą złożyć pisemną rezygnację odpowiednio z wykonania pracy dyplomowej lub pełnienia obowiązków opiekuna pracy dyplomowej. Rezygnację wraz uzasadnieniem należy złożyć do prodziekana ds. kształcenia. W wypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku studenta prodziekan ds. kształcenia wskazuje studentowi inny zakres tematyczny. W wypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku opiekuna pracy prodziekan ds. kształcenia wskazuje studentowi innego opiekuna pracy dyplomowej oraz wyznacza nowy termin złożenia pracy dyplomowej (zgodnie z zapisami zawartymi w Regulaminie studiów).

5. Egzamin dyplomowy może być złożony w języku obcym pod warunkiem, że język ten nie będzie utrudniał komunikacji między członkami komisji egzaminacyjnej a studentem.

6. Praca dyplomowa może być złożona, prezentowana i dyskutowana w języku obcym pod warunkiem, że język ten nie będzie utrudniać komunikacji między członkami komisji egzaminacyjnej a studentem. W powyższym wypadku temat pracy dyplomowej wydany przez jednostkę dyplomującą powinien zawierać tłumaczenie na język polski.

II. Warunki jakim powinna odpowiadać praca dyplomowa na studiach podyplomowych na kierunku Specjalista ds. dostępności:


1. Wymagania dotyczące formy pracy dyplomowej, odpowiadającej projektowi audytowi dostępności instytucji:

a) W pracy dyplomowej należy na stronie tytułowej zamieścić: logo Uczelni, logo Wydziału, imię i nazwisko dyplomanta, kierunek i formę studiów, temat pracy w języku polskim i angielskim; tytuł, stopień naukowy, imię i nazwisko opiekuna pracy; nazwę jednostki dyplomującej;

b) W pracy dyplomowej po stronie tytułowej należy zamieścić:
- spis treści (stronę ze spisem treści należy oznaczyć numerem 2),
- własnoręcznie podpisane oświadczenie dyplomanta stwierdzające oryginalność pracy dyplomowej, a w szczególności nieprzypisanie sobie autorstwa istotnego fragmentu lub innych elementów cudzego utworu lub ustalenia naukowego.

c) Audyt powinien zostać poprzedzony metryką, w której znajda się następujące informacje:
- nazwa i adres obiektu instytucji audytowanej,
- adres strony internetowej,
- imię i nazwisko dyplomanta, tytuł naukowy oraz imię i nazwisko opiekuna pracy dyplomowej,

d) Wszystkie strony i arkusze stanowiące części pracy dyplomowej oraz załączniki powinny być opatrzone numeracją zgodną ze spisem zawartości pracy dyplomowej.

e) Pracę dyplomową należy sporządzić w czytelnej technice graficznej oraz oprawić w okładkę formatu A-4, w sposób uniemożliwiający zdekompletowanie pracy dyplomowej.

f) Praca powinna być napisana z zachowaniem wszelkich aktualnych zasad dostępności właściwych dla materiałów drukowanych i dostępna cyfrowo.

g) Praca dyplomowa obejmuje:
- studium przepisów i aktów prawnych oraz przegląd literatury,
- audyt dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej,
- wypracowane rekomendacje wraz z niezbędnymi ilustracjami.

h) Pracę dyplomową należy opracować w języku polskim, stosując zasady wymiarowania oraz oznaczenia graficzne i literowe określone w Polskich Normach.

i) Pracę dyplomową należy sporządzić w 2 egzemplarzach oraz w wersji elektronicznej.